Borderline Kişilik Bozukluğu nedir?

Borderline Nedir?

Eskiden şizofreninin “sınır”ı olduğu düşünülürken, şimdi daha çok depresyon gibi duygulanım bozukluklarıyla veya Dikkat Eksikliği/ Hiperaktivite Bozukluğu gibi dürtü kontrol bozukluklarıyla ilişkili olduğu düşünülmektedir. Borderline Kişilik Bozukluğu görülen kişiler, duygularını düzenlemede ve dürtülerini kontrol etmede zorlanırlar. Çoğunlukla dürtü ve duygularını hem uygunsuz öfke gösterileri hem de kendilerini yaralamak veya intihar davranışı şeklinde dışa vururlar.  Kendilerini yaralamaları çoğunlukla intihar davranışı olmamasına rağmen, Borderline Kişilik Bozukluğu hastalarının önemli bir bölümü intihar yoluyla ölürler.
Borderline olan kişilerde depresyon ve anksiyete/kaygı yaygındır ve pek çoğunun bağımlılık sorunu vardır. Borderline Kişilik Bozukluğu olan bireyler çoğunlukla uzun süreli bir ruh sağlığı hizmetine ihtiyaç duyar ve psikiyatri başvurularının 20%’sini oluştururlar. Bozukluğun ciddiyetine karşın, son araştırmalar göstermiştir ki yüzyüze veya online terapi zamanla büyük bir gelişmeye sebep olur ve iyileşme için umut yaratır.

Borderline Kişilik Bozukluğu Belirtileri

1. Gerçek ya da hayali bir terk edilmeden kaçınmak için çılgınca çaba harcamak
  2. Karşısındakileri aşırıbüyütüp, göklere çıkarma ve aşırı değersizleştirip, gözden düşürerek, yerin dibine sokma gibi başkalarına aşırı değer, değersizlik verme ile giden tutarsız ilişkiler.
  3. Kimlik karmaşası denilen kendini algılayışında, önem verilen kültürel- ahlaki değer anlayışında değişkenlikler.
  4.  Kendine zarar verme olasılığı fazla olan, iki ya da daha çok durumda sonunu düşünmeden, aniden yapılan eylemler (aniden çok para harcama, madde kullanımı, hızlı ve tehlikeli araç kullanma, birden aşırı yemek yeme, önceden düşünülmeyen uygunsuz cinsel davranışlar).
  5.  Yineleyen bir şekilde intihar girişimleri, intihar tehditleri, kendi kendine zarar verme (bıçak, jilet vs. ile kendi cildini kesme, sigara ile kafayı yakma).
  6.  Duygu durumunda aşırı tepkililiğe bağlı olarak sürekli duygusal değişkenlik hali (saatler içinde değişen sürelerde birbirini izleyen öfkelilik, üzüntü, kaygı, sevinç dönemleri)
  7.  Kişinin kendisini sürekli olarak boşlukta hissetmesi.
  8.  Öfkeye hakim olamama (sık sık kavgalara karışma, yüksek sesle hakaret, çığlık atma).
  9.  Stresle ilişkili, gelip geçici, kendine kötülük yapılacağı düşünceleri ya da dissosiyatif belirtiler.

Bir borderline kişinin kendi cümleleri ile duygularını ifadesi şu şekilde özetlenmiş.

Borderline kişilik bozukluğu olmak, ömür boyu cehennem gibidir. Hiç de daha hafif degil. Acı, öfke, zihin karışıklığı, kırgınlık, hiç bir zaman bir dakika sonrasinda ne hissedeceğimi bilememektir.

Acı veriyor çünkü sevdiklerime acı veriyorum. Yanlış anlaşıldığımı, anlaşılamadığımı düşünüyorum.

Bana hiçbir şey zevk, keyif vermiyor.

Kırk yılda bir “çok mutlu” olurum ve bu yüzden de endişelenirim. Sonra da kendime fiziksel olarak zarar veririm. Sonra bu yüzden suçluluk yaşarım. Stres!”

Borderline Tedavisi

Borderline bireyler ve ailelerine yardım etmek için birçok etkili yol vardır. Bu seçeneklerden bazıları:

• Bireysel Psikoterapi: Psikoterapi genellikle sürekli bir kişilik değişimini amaçlar. Kısa vadeli ya da kısa dönem terapi, ani krizleri durdurmak için uygulanır. Psikodinamik terapi, erken travmatik deneyimler ve öğrenilmiş davranış kalıplarının, bugünkü ilişkilerde tekrarlanması arasında bağ kurulması ile ilgili çalışır. Bilişsel – Davranışsal terapi  ve onun bir türü olan Diyalektik Davranış Terapisi, düşüncenin olumsuz kalıplarını değiştirmek ve yeni davranış ve baş etme becerileri kazanmak için faydalıdır.

• Grup Terapisi: Bu terapi, yeni kişiler arası davranış becerileri kazanmaya ve bunları denemeye yardımcı olur. Problem yaratan toplumsal özellik ve davranışlara dair farkındalık kazanılmasının amaçlar.

• Kısa Süre Hastaneye Yatma: Bu tedavi yöntemi, intihar krizleri veya kendine zarar verme atakları döneminde hastanın güvenliğini sağlamak için gerekli olabilir. Bazı hastaneler BKB için kısa süreli yoğunlaştırılmış tedavi programları önerir.

• Çift veya Aile Terapisi: Çift terapisi, BKB belirtilerini arttırabilecek olan evlilik çatışması ve stresi azaltmak için çiftin ilişkisini düzeltmeyi amaçlar. Aile Terapisi veya Aile Eğitimi ise aile içi iletişimi  ve sorun çözümlerini geliştirmek ve aile üyelerine sevdikleri kişinin sıkıntılarıyla başa çıkmak için destek sunmak yönünde aile üyelerini eğitir. Evlilik ve Aile Terapistleri BKB’nin etkileriyle boğuşan bireyler ve aile üyelerine faydalı programlar sunabilir. Aile terapistleri BKB’nin teşhisini koymak ve yukarıdaki birçok tedavi yöntemini kullanmak konusunda eğitilmişlerdir. Aile ilişkilerine dair bilgileri sebebiyle, BKB’nin aileye verdiği zararları azaltmaya, evlilik ve ailenin işlevlerini arttırmaya yardımcı olurlar.

Borderline ile ilgili merak ettiğiniz konuları veya bu konuda yardım almak için bize ulaşabilirsiniz. Online Terapi veya Muğla Psikolog olarak bizimle iletişime geçebilirsiniz. İsterseniz buraya tıklayarak iletişim seçeneklerimizi görebilirsiniz.  İsterseniz 0(542) 602 3448 numaralı hattımızdan ister Whatsapp ister arayarak ulaşabilirsiniz.