Mevsimsel Duygu Durum Bozukluğu

Mevsimsel duygu durum bozukluğu mevsimsel çöküntü veyahut hazan çöküntüsü olarak da bilinen bir çöküntü şeklidir. Çoğunlukla ilkbahar ve yaz aylarında gerilemekle beraber hazan ve kış aylarında alana gelir. Mevsim geçişlerinde nüksetmesi ve uzun müddet devam edebilen bir rahatsızlık olması hasebiyle ciddi bir ruh sağlığı problemi olarak görülmektedir.

Mevsimsel Duygu Durum Bozukluğu Görülme Sıklığı

Mevsimsel duygu durum bozukluğu görülme sıklığının kuzey ülkelerinde yüzde 10’a yaklaştığı bilinmektedir. Kadınlarda görülme sıklığı ise erkeklere oranla takriben 3 kat daha yüksek olduğu bilinmektedir.

Mevsimsel Duygu Durum Bozukluğu Belirtileri Nelerdir?

En yaygın belirtileri artan uyku saatlerine karşın enerji kaybı veya artan yorgunluk, aşırı yeme davranışı ile beraber kilo alımını içerir. Mevsimsel duygu durum bozukluğu belirtileri büyük çöküntüye benzer bir çok semptom içerebilir. Sözgelişi, elem veyahut depresif duygu durum hissi, önceden zevk alınan aktivitelere karşı alaka kaybı, konsantrasyon ve karar vermede güçlük gibi belirtiler görülebilir.

Mevsimsel Duygu Durum Bozukluğu Nedenleri Nelerdir?

Işığa karşı retinal duyarlılık gibi biyolojik etmenler bu bozukluğun ortaya çıkmasında rol oynayabilmekle birlikte strese ve depresyona yatkınlık ve gün ışığı saatlerinin kısa olduğu kuzey ülkelerinde yaşamak gibi etmenler tesirli olabilir.

Mevsimsel Duygu Durum Bozukluğu Tedavisi

Sonbahar depresyonunda ışık tedavisi, bilişsel-davranışçı terapi, ilaç tedavisi ya da bu yolların çeşitli kombinasyonları ile tesirli bir şekilde rehabilitasyon edilebilmektedir.

Işık Tedavisi

Işık tedavisinde, kişi günün erken saatlerinde en az 20 dakika çok parlak bir ışığa maruz kalmaktadır. Çoklukla, tedavi başladıktan 1-2 hafta sonra belirtilerde gerilemeler görülmektedir. Ancak, nüksetmeyi önlemek ve pozitif tesiri sürdürebilmek için ışık tedavisi çoklukla kış süresince devam eder.

Bilişsel Davranışçı Terapi

Sonbahar depresyonu tedavisinde bilişsel davranışçı terapi ehemmiyetli bir yere sahiptir. İlk olarak ferdin negatif ve işlevsiz bilişlerinin tanımlanması ve değiştirilmesi amaçlanr. Ayrca, bilhassa uyku saatleri uzun olan fertler için kış vakitlerini değerlendirebilecekleri etkinlik çizelgeleri oluşturularak davranışsal etkinleştirme kullanılır.

İlaç Tedavisi

Depresyon tedavisinde kullanılan psikiyatrik ilaçlar bu bozukluğunun tedavisinde destekleyici ya da alternatif tedavi yolu olarak kullanılabilmektedir. Şahsi olarak hiç önermediğim bir tedavi yönetmidir. Çeşitli antidepresanlar bir müddet sonrasında faydadan ziyade zarar vermektedir.

Psikoterapi Tedavisi

Psikoterapi alarak Mevsimsel Duygu Durum Bozukluğundan kurtulmak en kesin ve zararsız tedavi yöntemidir. Bir uzmandan yardım almak size çok faydalı olacaktır.

Mevsimsel Duygu Durum Bozukluğu ve Tedavisi ile ilgili merak ettiğiniz konuları veya bu konuda yardım almak için bize ulaşabilirsiniz. Online Terapi veya Muğla Psikolog olarak bizimle iletişime geçebilirsiniz. İsterseniz buraya tıklayarak iletişim seçeneklerimizi görebilirsiniz.  İsterseniz 0(542) 602 3448 numaralı hattımızdan ister Whatsapp ister arayarak ulaşabilirsiniz.