Panik Atak Nedir? Panik Atak Belirtileri Nelerdir? Panik Atak Nasıl Geçer?

Panik Atak Nedir?

Panik atak gerçek bir tehlike veya görünürde belirgin bir neden olmamasına rağmen şiddetli fiziksel belirtilerle kendini gösteren yoğun korku atağıdır. Panik atak anı çok korkutucudur, kişi kalp krizi geçirdiğini veya öleceğini düşünebilir. Bir çok insan hayatları boyunca bir ya da iki panik atak geçirebilir. Ancak panik ataklar sürekli tekrarlıyorsa panik bozukluğundan bahsedilir.

Panik Atak Nasıl Oluşur?

Ortada tehlikeli bir durum yokken, kişinin kendisini tehlikenin ortasında hissetmesine neden olan panik atak, yaşam kalitesini oldukça düşüren psikolojik bir rahatsızlıktır. Normalde hissedilen korku duygusu, kişinin hayatını güven içinde devam ettirmesini sağlar. Kişinin gerçekten tehlikeli bir durumla karşı karşıya olduğunda oluşan bu his, vücuttaki sempatik sistemin devreye girmesini sağlayarak, kişinin kaçmasını veya tehlikeyle savaşmasını sağlar. Sempatik sistemin devreye girmesiyle birlikte kişinin solunumu hızlanır. Soluğun kesiliyormuş gibi hissedilmesine yol açan bu duruma ek olarak kalp atışları hızlanır. Kişinin kendi kalp atışlarının hissedilmesine yol açar. Tansiyonun yükselmesine ve vücuda daha fazla kan pompalanmasına neden olan nabzın hızlanması, ateş basması, terleme ya da titreme gibi hislere neden olur. "Tehlikeden kaçmak" için sempatik sistemin neden olduğu tüm bu sebepler, o an ihtiyacı olmayan deri ve sindirim sistemi organlarına daha az kan pompalanmasını sağlayarak kişinin uyuşma, karıncalanma, bulantı veya kusma gibi belirtiler göstermesine neden olur. Beyindeki kan ve dolayısıyla oksijen miktarının değişmesiyle kişi kendini tuhaf ve kontrolünü kaybetmek üzereymiş gibi hissedebilir. Aniden başlayan bu durum 5 ila 30 dakika kadar sürer. Ancak bu süreçte yaşananlar kişiyi fazlasıyla etkiler.

Panik atak esnasında kişi anksiyetenin yanı sıra çeşitli fiziksel ve zihinsel semptomlar ile karşılaşır. Bu belirtiler belirgin bir sebep olmadan ve oldukça hızlı belirebilir ortaya çıkabilir. Panik atak kişi için çok korkutucu ve stresli bir durum olabilir

Panik Atak Belirtileri Nelerdir?

Panik atak belirtileri arasında aşağıda verilen listedeki semptomlar gözlenir.

1. Ani tuvalet ihtiyacı,
  2. Ateş basması,
  3. Baş dönmesi,
  4. Baygın hissetme,
  5. Boğulma hissi,
  6. Dehşet hissi ya da ölme korkusu,
  7. Genel Titreme,
  8. Göğüs ağrısı,
  9. Hızlı kalp atışı,
  10. Kulaklarda çınlama,
  11. Kuru ağız,
  12. Mide bulantısı,
  13. Nefes darlığı,
  14. Parmaklarda karıncalanma,
  15. Terleme,
  16. Üşüme,
  17. Uyuşma veya iğne batması hissi,
  18. Vücuttan kopuk hissetmek.

Bir panik atakta yukarıdaki semptomlardan en az dört tanesi aynı anda gözlemlenir. Daha azının gözlemlendiği durumlara ise kısıtlı panik atak adı verilir. Panik ataklar genellikle 5 - 20 dakika arasında sürse de, bunun bir saate kadar uzadığı vakalar gözlemlenmiştir.

Durumun şiddetine göre panik atak sayısı değişebilir. Bazı bireyler ayda bir defa bu duruma maruz kalırken, diğer bireyler haftada birkaç defa panik atak geçirebilir.

Panik atak her ne kadar korkutucu olsa da tehlikeli değildir. Görülen semptomlar kişiye doğrudan zarar vermez. Aynı zamanda bu belirtilerin çoğu kolaylıkla başka şartlardan kaynaklanabilir. Mesela düşük tansiyon kalp atışının hızlanmasına neden olabilir. Bu belirtilerin bir Psikolog veya Psikolojik Danışman tarafından teşhis edilmesi önemlidir.Lütfen paniğe kapılmadan önce bir Psikolog veya Psikolojik Danışman'a gidiniz.

Panik Atak Sırasında Ne Yapmalı?

• Atak ile savaşmayın.
  • Mümkünse bulunduğunuz yerde kalın.
  • Olumlu, huzurlu ve dinlendirici yerlere odaklanın.
  • Saldırının geçeceğini kendinize hatırlatın.
  • Unutmayın, bu hayatınıza yönelik bir tehdit değildir.
  • Yavaş ve derin nefes alıp verin.

Panik Atak Nasıl Tedavi Edilir? Panik Atak Nasıl Geçer?

Panik atak tedavisinde bazı medikal ilaçlar ve psikoterapi teknikleri kullanılabilir. Panik atak tedavisinde bazı vakalarda ilaçla birlikte, bazılarında ise tek başına psikoterapi uygulanabilir. Bilişsel davranışçı terapi yöntemi sırasında kişiyle, panik atak sırasında neler yapılabileceği, bu durumla nasıl başa çıkılabileceği ve panik atakların nasıl önlenebileceği gibi konular konuşulur. Panik atak tedavisinde oldukça etkili bir yöntem olan bilişsel davranışçı terapi sayesinde kişi, panik ataklardan tamamen kurtulabilir.

Panik atak ile ilgili merak ettiğiniz konuları veya bu konuda yardım almak için bize ulaşabilirsiniz. Online Terapi veya Muğla Psikolog olarak bizimle iletişime geçebilirsiniz. İsterseniz buraya tıklayarak iletişim seçeneklerimizi görebilirsiniz.  İsterseniz 0(542) 602 3448 numaralı hattımızdan ister Whatsapp ister arayarak ulaşabilirsiniz.