Psikolojik Nefes Darlığı ve Çarpıntı

Psikolojik nefes darlığı ve çarpıntı gibi belirtiler insanlarda çoğunlukla kalp krizi, kalbin durması, nefes alamayarak boğulma ya da başka önemli hastalıklar gibi endişelere sebep olabilmektedir. Derin nefes alamama, rahat nefes alamama, nefes açlığı ve sebepsiz çarpıntı durumlarının yarattığı endişe haftalar hatta aylarca birden çok doktor, tetkik ve değerlendirmeler için yorucu süreçlere sebep olabilir. Fiziksel muayenelerinde herhangi bir sorun çıkmasa da geçmek bilmeyen bu belirtiler bir şey olmadığına ikna olmayı zorlaştırır ve defalarca hastaneye gitmeye sebebiyet verebilir.

Anksiyete Belirtisi Olarak Nefes Darlığı

Nefes darlığı ve çarpıntı gibi fiziksel olarak somut ve rahatsızlık verici olduğu belirtiler yaşamak için fiziksel bir sorun olması şart değildir. Nefes darlığı, nefes açlığı, derin nefes alamama hissi ve çarpıntı anksiyetenin en fazla karşılaşılan belirtilerindendir. Fiziksel muayenelerinde herhangi bir problemleri olmayan kişilerin bu belirtileri anksiyete(Bkz. Anksiyete Nedir?)  Ile açıklanabilir. Ancak pek çok kişi bu açıklamayla tatmin olmaz.

Nefes darlığı, nefes açlığı, derin nefes alamama ve çarpıntı uzun dönemli, tekrarlayıcı ve şiddetli olduğunda insanlar yaşadıkları bu belirtilerin psikolojik olduğuna inanmakta zorlanırlar, böylesi fiziksel belirtiler yaşamalarının muhakkak bir hastalıkla ilişkili olduğunu düşünürler. Ancak inandırıcı gelmese de bu şiddetli fiziksel belirtiler psikolojik kaynaklı olabilmektedir.

Nefes Darlığı Nasıl Psikolojik Olabilir?

Duygularımız bedenimizde bir etki yaratır. Bu etki duygularımızın yoğunluğuyla ilişkili olarak artıp azalabilir. Örneğin bizi korkutan bir şey olduğunda kalbimiz çarpmaya başlar, bu uzun sürdüğünde çarpıntıyla beraber ateş basması ve nefes almakta zorlanma gibi belirtilerde kendini gösterebilir.

Nefes darlığı ve çarpıntıya karşı duyarlı hale geldiğimizde, her an nabzımızı ve nefes alışverişimizi yoklarız, her kendimizi kontrol ettiğimizde bunu tedirginlikle yaparız, bu süreç uzadığında tedirginliğimize çaresizlik de eklenir. Böylelikle kendimizi nefes darlığı, nefes açlığı, derin nefes alamama ve çarpıntı gibi belirtileri hiç yaşamadığımız kadar sık yaşarken buluruz.

Anksiyete Kaynaklı Nefes Dalığı Zarar Verir mi?

Anksiyeteye bağlı nefes darlığı ve çarpıntı hissetmek bedenimize zarar vermez. Eğer kalp hastalığımız yoksa kalbimizle ilgili de risk oluşturmaz. Ancak yaşadığımız anksiyete yaşam kalitemizi ciddi oranda olumsuz etkiler. Birçok kişi spor yapmaktan, efor sarf etmekten veya belli bazı yerlere gitmekten kaçınır. Gün içinde devamlı nabız ve nefes kontrolü yapıldığından başka şeylere odaklanmakta zorlanılır, işlevselliğimiz bozulur, ikili ilişkilerimizde sorunlar başlayabilir.

Nefes Darlığı ve Çarpıntı Nasıl Geçer?

Nefes darlığı ve çarpıntı anksiyete semptomları olduğu için söz konusu duruma bir bütün olarak bakmak ve müdahale etmek gerekir. Panik ataklar, beklenti anksiyetesi ve kaçınmalar bir bütün olarak ele alınır. Bu nedenle böyle durumlarda muhakkak bir ruh sağlığı uzmanından destek almak gerekir. Özellikle psikoterapi anksiyete bozukluğu ve panik atak üstünde çok verimli sonuçlar vermektedir.

Psikolojik Nefes Darlığı ve Çarpıntı ile ilgili merak ettiğiniz konuları veya bu konuda yardım almak için bize ulaşabilirsiniz. Online Terapi veya Muğla Psikolog olarak bizimle iletişime geçebilirsiniz. İsterseniz buraya tıklayarak iletişim seçeneklerimizi görebilirsiniz.  İsterseniz 0(542) 602 3448 numaralı hattımızdan ister Whatsapp ister arayarak ulaşabilirsiniz.